ΣΧΟΛΗ

ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΤΜΗΜΑ

ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

PLP0905-5

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

9

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΤΩΝ-ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΕΙΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις 2
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) 0

ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ

4 5
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου-Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (στην Αγγλική)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https:// eclass.uowm.gr/courses/AGRO120/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος Εφαρμοσμένη Φυσιολογία Φυτών-Καταπονήσεις οι φοιτητές-τριες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει θεωρητική και πρακτική κατάρτιση σε ειδικά θέματα φυσιολογίας φυτών και φυσιολογίας καταπονήσεων. Αναλυτικότερα θα πρέπει να είναι ικανοί:
1. Να κατανοούν τον ρόλο του ληθάργου στον έλεγχο της βλάστησης των φυτικών σπερμάτων, να προσδιορίζουν την επίδραση του περιβάλλοντος στον λήθαργο σπόρων και οργάνων αγενούς αναπαραγωγής.
2. Να εμβαθύνουν στη φωτονιακή απορρόφηση και μεταφορά ενέργειας στα σύμπλοκα συλλογής φωτός στα φυτά; να συγκρίνουν τις διαφορετικές μεταβολικές στρατηγικές αφομοίωσης του CO2 (CAM, C3, C4) και να μπορούν να εξηγήσουν τους μηχανισμούς μεταφοράς των φωτοσυνθετικών προϊόντων στα αναπαραγωγικά όργανα αλλά και την επίδραση διαφόρων περιβαλλοντικών συνθηκών.
3. Να κατανοούν τον ρόλο των βιοτικών και αβιοτικών καταπονήσεων στην ανάπτυξη και αναπαραγωγή των φυτών και να μπορούν να εξηγούν τους βασικούς μηχανισμούς αντιμετώπισης τους.
4. Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις επιπτώσεις των βιοτικών και αβιοτικών καταπονήσεων στη δομή και λειτουργία των φυτικών οργανισμών, με έμφαση στα καλλιεργούμενα είδη, και τους μηχανισμούς μέσω των οποίων τα φυτά αντεπεξέρχονται τις αντίξοες συνθήκες.
5. Να γνωρίζουν τους δευτερογενείς μεταβολίτες, τα μόρια τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση των βιοτικών παραγόντων καταπόνησης και να κατανοήσουν τον ρόλο τους στη προϋπάρχουσα και επαγόμενη άμυνα.
6. Να μπορούν να κατανοήσουν τις συνέπειες της συνύπαρξης περισσότερων του ενός παραγόντων καταπόνησης στη δομή και λειτουργία των φυτικών ειδών καθώς και των αντίστοιχων αντιδράσεών τους στις ρεαλιστικές συνθήκες πεδίου και αγρού.
7. Να οργανώνουν και να πραγματοποιούν πειράματα στην εφαρμοσμένη φυσιολογία φυτών-καταπονήσεις και να μπορούν να καταλαβαίνουν και να εξηγούν τα αποτελέσματα των παραπάνω πειραμάτων.
8. Να δουλεύουν ομαδικά και να εφαρμόζουν συνεργιστικά τις ικανότητες τους για να επιλύουν προβλήματα ή να παραδίδουν εργαστηριακές εργασίες ή/και εργασία πεδίου. Να οργανώνουν και να εξηγούν δεδομένα που έχουν συλλέξει από διάφορα πειράματα και να αποδίδουν τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα τους σε γραπτή και προφορική μορφή. Να μπορούν να κρίνουν και να εξηγούν δημοσιευμένη βιβλιογραφία σχετική με το αντικείμενο της εργασίας τους. Θα αποκτήσουν επιστημονική κριτική σκέψη και την ικανότητα να περιγράφουν και εφαρμόζουν την γνώση σε νέες καταστάσεις.
9. Οι φοιτητές-τριες θα αναπτύξουν δεξιότητες εργαστηρίου στην μέτρηση φυτικών παραμέτρων και στην επίδραση περιβαλλοντικών καταπονήσεων. Επίσης θα μάθουν να εφαρμόζουν τις γνώσεις με την χρήση επιστημονικών οργάνων όπως φορητός μετρητής φωτοσύνθεσης, μετρητής φυλλικής επιφάνειας, μετρητή χλωροφύλλης SPAD, μετρητή φθορισμού χλωροφύλλης, μετρητή δείκτη φυλλικής επιφάνειας LAI κ.α

Γενικές Ικανότητες

Οι πτυχιούχοι μετά την απόκτηση του πτυχίου θα:
- έχουν το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο που αφορά το γνωστικό πεδίο της επιστήμης της Γεωπονίας και της διαδικασίας της φυτικής παραγωγής
- έχουν την δυνατότητα της δημιουργικής αξιοποίησης των επιστημονικών γνώσεων και της σύγχρονης τεχνολογίας για την ανάπτυξη και φροντίδα των πάσης φύσεως φυτικών καλλιεργειών καθώς και την παραγωγή και εμπορία φυτικού αναπαραγωγικού υλικού
- έχουν αποκτήσει το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο ώστε να είναι δυνατή η πρόσβασή τους σε περαιτέρω μεταπτυχιακές σπουδές
- είναι σε θέση να εφαρμόζουν κατάλληλα τις θεωρητικές και πρακτικές τους γνώσεις που έχουν αποκτηθεί κατά την περίοδο των σπουδών
Επίσης
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

• Προχωρημένα στοιχεία υδατικών σχέσεων, αναπνοής και φωτοσύνθεσης, φωτεινές αντιδράσεις, σκοτεινές αντιδράσεις, φωτοσυνθετικοί κύκλοι C3, C4 και CAM, φωτοαναπνοή, παράγοντες που επηρεάζουν την φωτοσύνθεση, μηχανισμοί μεταφοράς φωτοσυνθετικών προϊόντων στα αναπαραγωγικά όργανα.
• Λήθαργος φυτικών σπερμάτων και αναπαραγωγικών οργάνων και επίδραση του περιβάλλοντος.
• Αβιοτικοί (μη ανθρωπογενείς) παράγοντες καταπόνησης (Υδατική καταπόνηση, Αλατότητα, Ακραίες θερμοκρασίες, Ακτινοβολία, Ανεπάρκεια οξυγόνου, Μηχανική καταπόνηση, Οξειδωτική καταπόνηση)
• Αβιοτικοί (ανθρωπογενείς) παράγοντες καταπόνησης (Βαρέα μέταλλα, Ρύπανση της ατμόσφαιρας)
• Βιοτικοί παράγοντες καταπόνησης- Η άμυνα των φυτών έναντι βιοτικών παραγόντων καταπόνησης-οι δευτερογενείς μεταβολιτές
• Αλληλεπιδράσεις παραγόντων καταπόνησης στα φυσικά οικοσυστήματα αλλά και στις καλλιέργειες

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις-Εργαστήρια)
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. με υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class στην διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές-τριες

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 30
Εργαστηριακές ασκήσεις και διεξαγωγή πειραμάτων 25
Συγγραφή εργασιών σε μορφή επιστημονικών άρθρων 15
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 15
Αυτοτελής μελέτη 40
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ 1. Επίσημη γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (50%) στο τέλος εξαμήνου
Η γραπτή τελική εξέταση της θεωρίας περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

2. Εργασίες Εργαστηρίου (25%)
Οι εργασίες του εργαστηρίου αποτελούνται από ομαδική συγγραφή επιστημονικών μικρών άρθρων πάνω στο αντικείμενο του κάθε εργαστηρίου και αποστέλλονται από τους φοιτητές-τριες ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας e-class μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας για αξιολόγηση από τον καθηγητή.

3. Τελική γραπτή εξέταση Εργαστηρίου (25%)
Η γραπτή τελική εξέταση του εργαστηρίου περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων εργαστηρίου

Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσδιορισμένα στον οδηγό του μαθήματος που διανέμεται από τον καθηγητή στην αρχή του εξαμήνου στους φοιτητές-τριες και βρίσκεται και σε ηλεκτρονική μορφή στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης e-class.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
• Φυσιολογία καταπονήσεων των φυτών (2012), 3η έκδοση, Καραμπουρνιώτης Γ., Λιακόπουλος Γ. και Νικολόπουλος Δ., Εκδόσεις Έμβρυο-Βασιλειάδης, Αθήνα, Ελλάδα [ISBN: 978-960-8002-63-0]
• Φυσιολογία και Ανάπτυξη Φυτών (2017), 2η έκδοση Ελληνική-6η έκδοση Αγγλική, Taiz L. Zeiger E., Moller I.M. and Murphy A., Εκδόσεις UTOPIA ΕΠΕ, Αθήνα, Ελλάδα [ISBN: 978-618-5173-16-6]
• Plant Physiology (6th Editon) by Taiz and Seiger ιστοσελίδα (http://6e.plantphys.net)
• Φυσιολογία Φυτών, από το μόριο στο περιβάλλον (2003), 1η έκδοση, Ρουμπελάκη-Αγγελάκη, Π.Ε.Κ. Ηράκλειο [ISBN: 960-524-168-4]
• Βιολογία των φυτών (2014), 1η Έκδοση ελληνική, 8η έκδοση Αγγλική, Raven P., Evert R. and Eichhorn S., WH.H. Freeman, Εκδόσεις UTOPIA ΕΠΕ. [ISBN: 978-618-80647-4-4]
• Biology of Plants (8th Edition) by Raven, Evert and Eichhorn ιστοσελίδα (http://bcs.whfreeman.com/raven8e/)
• http://www.opencourses.gr/opencourse.xhtml;jsessionid=A12FBEB7E1A91F1B8125F82512AB84E0?id=14263&ln=el
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

• Plant Physiology, American Society of Plant Biologists (http://www.plantphysiol.org/)