ΣΧΟΛΗ |
ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
PLP0803 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
8 | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΑΕΙΘΑΛΗ ΟΠΩΡΟΦΟΡΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 2 | ||||
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις | 1 | ||||
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) | 0 | ||||
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ |
3 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ανάπτυξης δεξιοτήτων | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΟΧΙ | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να: 1. Αναγνωρίζει και να επιλέγει το κατάλληλο είδος δένδρου κατά την εγκατάσταση οπωρώνα 2. Γνωρίζει και να εφαρμόζει τρόπους αναπαραγωγής των οπωροφόρων που εξετάζονται στο μάθημα 3. Μπορεί να διαγνώσει τα προβλήματα που πιθανόν να προκύψουν κατά την διαδικασία παραγωγής των δενδροκομικών προϊόντων των αειθαλών οπωροφόρων δένδρων 4. Αναγνωρίζει και να επιλέγει την κατάλληλη ποικιλία των αειθαλών οπωροφόρων δένδρων κατά την εγκατάσταση οπωρώνα 5. Γνωρίζει τις καλλιεργητικές τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα οπωρώνα αειθαλών οπωροφόρων 6. Μπορεί να σχεδιάζει, να εγκαθιστά και να διαχειρίζεται ένα οπωρώνα 7. Μελετά τρόπους επίλυσης των ιδιαίτερων προβλημάτων που παρουσιάζονται σε κάθε είδος αειθαλούς οπωροφόρου κατά την παραγωγική διαδικασία. 8. Γνωρίζει και εφαρμόζει τα κριτήρια ωριμότητας-συγκομιδής των αειθαλών οπωροφόρων |
|
Γενικές
Ικανότητες |
|
- έχουν το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο που αφορά το γνωστικό πεδίο της επιστήμης της Γεωπονίας και της διαδικασίας της φυτικής παραγωγής - έχουν την δυνατότητα της δημιουργικής αξιοποίησης των επιστημονικών γνώσεων και της σύγχρονης τεχνολογίας για την ανάπτυξη και φροντίδα των πάσης φύσεως φυτικών καλλιεργειών καθώς και την παραγωγή και εμπορία φυτικού αναπαραγωγικού υλικού - έχουν αποκτήσει το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο ώστε να είναι δυνατή η πρόσβασή τους σε μεταπτυχιακές σπουδές - είναι σε θέση να εφαρμόζουν κατάλληλα τις θεωρητικές και πρακτικές τους γνώσεις που έχουν αποκτηθεί κατά την περίοδο των σπουδών. |
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μέρος Α: Ελαιοκομία 1. Καταγωγή της ελιάς, ιστορική και πολιτιστική αξία για την Ελλάδα. Οικονομική σημασία και σύγχρονες τάσεις της ελαιοκαλλιέργειας στην Ελλάδα και τον κόσμο. 2. Βοτανική ταξινόμηση και μορφολογία του δένδρου. 3. Διαφοροποίηση ανθοφόρων οφθαλμών και παράγοντες που την επηρεάζουν. 4. Μορφολογία ανθέων. Άνθηση-επικονίαση-καρπόδεση. 5. Μορφολογία καρπού. Αύξηση και ωρίμανση. Ελαιογένεση. Σύσταση ελαιοκάρπου και ελαιολάδου. 6. Το πρόβλημα της παρενιαυτοφορίας (παράγοντες που το επηρεάζουν και τρόποι ελέγχου). 7. Κλιματική προσαρμογή. Εδαφικές απαιτήσεις για ποτιστικούς και ξηρικούς ελαιώνες. 8. Επίδραση χαμηλών θερμοκρασιών στην ανάπτυξη της ελιάς-Ζημιές από παγετούς και παράγοντες που επηρεάζουν το μέγεθος τους. Προληπτικά μέτρα αντιμετώπισης παγετών. Μεταχείριση παγετόπληκτων δένδρων 9. Τρόποι πολλαπλασιασμού της ελιάς 10. Εγκατάσταση φυτείας. Επιλογή συστήματος και αποστάσεων φύτευσης. Συστήματα καλλιέργειας της ελιάς στην Ελλάδα και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκσυγχρονισμός συλλογής ελαιοκάρπου-Μηχανική συλλογή. 11. Ποικιλίες ελιάς. Επιλογή σωστής ποικιλίας-κριτήρια επιλογής. Διάκριση ποικιλιών. Περιγραφή των κυριότερων καλλιεργούμενων ποικιλιών στην Ελλάδα. 12. Θρέψη-λίπανση ελιάς. Ανάγκες σε νερό-άρδευση. Κλάδεμα. Προβλήματα αλατότητας. Μέρος Β: Εσπεριδοειδή 1. Βοτανικά χαρακτηριστικά και οικονομική σημασία 2. Στοιχεία μορφολογίας και βιολογίας 3. Επικονίαση, γονιμοποίηση, αύξηση και χημική σύσταση καρπών 4. Εδαφοκλιματικές απαιτήσεις 5. Επίδραση του κλίματος σε χαρακτηριστικά δέντρων και καρπών 6. Αραίωμα καρπών 7. Ωρίμανση και συγκομιδή καρπών 8. Κριτήρια ποιότητας και συγκομιδής - μετασυλλεκτικοί χειρισμοί 9. Υδατικές ανάγκες, άρδευση, ποιότητα αρδευτικού νερού 10.Ζημιές από παγετούς και μέτρα παγετοπροστασίας 11.Πολλαπλασιασμός: τεχνικές παραγωγής υποκειμένων και εμβολιασμού ποικιλιών. 12.Ιδιότητες υποκειμένων 13.Ποικιλίες πορτοκαλιάς 14.Ποικιλίες μανταρινιάς 15.Ποικιλίες λεμονιάς 16.Ποικιλίες γκρέιπφρουτ 17.Ανόργανη θρέψη - λίπανση 18.Σκοποί εφαρμογής φυτορρυθμιστικών ουσιών 19.Κλαδέματα μόρφωσης, καρποφορίας και αναγέννησης 20.Εγκατάσταση και φύτευση εσπεριδεώνα 21.Τεχνικές βελτίωσης ποιότητας καρπών |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις-Εργαστήρια) | ||||||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση Τ.Π.Ε. στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές | ||||||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
1. Επίσημη γραπτή ή προφορική τελική εξέταση θεωρίας (60%) στο μέσο και τέλος εξαμήνου (στο μέσο του εξαμήνου η γραπτή εξέταση είναι προαιρετική) Η γραπτή τελική εξέταση της θεωρίας περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης - Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας 2. Γραπτή ή προφορική εξέταση εργαστηρίου στο τέλος του εξαμήνου (40%). Οι εξετάσεις του εργαστηρίου περιλαμβάνουν: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης - Επίλυση προβλημάτων |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : |
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : • Βασιλακάκης Μ,, Ι. Θεριός, 1996, Εσπεριδοειδή, εκδόσεις Α.Σ. Γαρταγάνης, Θεσ/νίκη • Ποντίκης, Κ., 1993, Εσπεριδοειδή, εκδόσεις Α. Σταμούλης, Πειραιάς • Ποντίκης, Κ., 2000, Ειδική Δενδροκομία - Ελαιοκομία, εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε,, Πειραιάς • Θεριός Ι.., 2007, Ελαιοκομία, εκδόσεις Α.Σ. Γαρταγάνης, Θεσ/νίκη • Σφακιωτάκης Ε., 1996, Μαθήματα ελαιοκομίας, εκδόσεις Γ. Μανουσάκη & Σία Ο.Ε -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Scientia Horticulturae (http://www.journals.elsevier.com/scientia-horticulturae/) Acta Horticulturae (http://www.actahort.org/) HortScience (http://hortsci.ashspublications.org/) Fruits (http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=FRU) Experimental Agriculture (http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=EAG |
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά: |