ΣΧΟΛΗ |
ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
GEB0610-7 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
6 | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΒΡΩΜΑΤΟΛΟΓΙΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 3 | ||||
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις | 0 | ||||
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) | 0 | ||||
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ |
3 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Μάθημα Ειδικού υποβάθρου | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ (στην Αγγλική) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
https://
eclass.uowm.gr/courses/AGRO102/
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές του Τμήματος Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Επιστήμη της Διατροφής των Παραγωγικών Ζώων. Αποτελεί αναπόσπαστο και απολύτως αναγκαίο τμήμα του τρίπτυχου Βρωματολογία - Φυσιολογία Θρέψεως - Εφαρμοσμένη Διατροφή που στο σύνολό του πραγματεύεται τη σύγχρονη επιστήμη της διατροφής των ζώων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατέχουν γνώσεις σχετικά με την προέλευση, την περιγραφή, την κατηγοριοποίηση και την σύσταση των ζωοτροφών καθώς και των πρόσθετων υλών που χρησιμοποιούνται στην διατροφή των ζώων. Οι φοιτητές θα είναι σε θέση: • να κατέχουν τις βασικές έννοιες περί των ζωοτροφών και των συστατικών τους • να μπορούν να αναγνωρίζουν και να κατατάσσουν τις ζωοτροφές ως προς την προέλευση, την ποιότητα, τη χρήση ή την αξιοποίηση τους • να γνωρίζουν και να μπορούν να εφαρμόσουν τις μεθόδους συντήρησής τους • να μπορούν να εκτιμήσουν την θρεπτική αξία των ζωοτροφών, τα κύρια διαιτητικά τους χαρακτηριστικά και να εισαχθούν στη μεθοδολογία χημικής τους ανάλυσης • να κατανοήσουν την τα είδη και τις ιδιότητες των πρόσθετων υλών που χρησιμοποιούνται στην διατροφή των ζώων • να κατανοήσουν βασικά στοιχεία για την τεχνολογική επεξεργασία των ζωοτροφών με στόχο τη βελτίωση των διαιτητικών τους χαρακτηριστικών και, κυρίως την παραγωγή σύνθετων ζωοτροφών. |
|
Γενικές
Ικανότητες |
|
Οι πτυχιούχοι μετά την απόκτηση του πτυχίου θα: • έχουν το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο που αφορά το γνωστικό πεδίο της επιστήμης της Γεωπονίας και συγκεκριμένα του κλάδου της ζωικής παραγωγής • έχουν την δυνατότητα της δημιουργικής αξιοποίησης των επιστημονικών γνώσεων και της σύγχρονης τεχνολογίας για την ανάπτυξη και φροντίδα των πάσης φύσεως ζωικών εκτροφών • έχουν αποκτήσει το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο ώστε να είναι δυνατή η πρόσβασή τους σε περαιτέρω μεταπτυχιακές σπουδές ή διδακτορικές σπουδές • είναι σε θέση να εφαρμόζουν κατάλληλα τις θεωρητικές και πρακτικές τους γνώσεις που έχουν αποκτηθεί κατά την περίοδο των σπουδών Επίσης θα αποκτήσουν ικανότητες όπως: • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις • Λήψη αποφάσεων • Αυτόνομη εργασία • Ομαδική εργασία • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Συστατικά του σώματος των ζώων και των ζωοτροφών. Τροφή και θρεπτικά συστατικά. Αντιδιαιτητικοί παράγοντες και βλαπτικά της υγείας του ζώου συστατικά και αδρανή συστατικά ζωοτροφών. Διαιτητική αξία και εκτίμηση των ζωοτροφών. Διάκριση - Κατάταξη των ζωοτροφών. α) Χονδροειδείς ζωοτροφές: • φυλλώδης χλωρή νομή, συστατικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, απόδοση φυλλώδης χλωρής νομής, είδη φυλλώδους χλωρής νομής (χλόες ψυχανθών και αγρωστωδών ), φυσικοί και τεχνητοί λειμώνες, φύλλα σακχαρότευτλων, ελαιοκράμβης, Φύλλα και κλαδιά θάμνων και δένδρων, εκτίμηση της χλωρής φυτικής ύλης, γογγυλόρριζες, κόνδυλοι, καρποί από δενδρώδεις ή κηπευτικές καλλιέργειες, συντήρηση της χλωρής φυτικής ύλης, φυσική και τεχνητή ξήρανση, απόδοση φυλλώδης χλωρής νομής σανό ή χόρτο, ποιοτική εκτίμηση σανού-χόρτου. • Ενσίρωση: Παράγοντες που επηρεάζουν τη διαδικασία της ενσίρωσης, εξέλιξη των ζυμωτικών διεργασιών κατά την ενσίρωση, τύποι σιρών, προσθετικά ή βοηθητικά ενσίρωσης, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ενσίρωσης, κατάλληλο στάδιο συγκομιδής ειδών για ενσίρωση, ποιοτική εκτίμηση ενσιρώματος • Υποπροϊόντα θερισμού-αλωνισμού: άχυρα, χρήση των αχύρων στη διατροφή των ζώων, βελτίωση διαιτητικών ιδιοτήτων των αχύρων β) συμπυκνωμένες ζωοτροφές: • Καρποί – σπέρματα, διαιτητικά χαρακτηριστικά δημητριακών καρπών, καρποί δημητριακών (αραβοσίτου, σίτου, κριθής, βρώμης σίκαλης (βρίζας) σόργου, τριτικάλε, καρπός ρυζιού), σπέρματα ψυχανθών (βίκου, κουκιών, μπιζελιών, λούπινων, ρεβιθιών, σόγιας, βάμβακος, λίνου), υποπροϊόντα βιομηχανιών (γεωργικών, αλευροποιίας, αποφλοίωσης δημητριακών καρπών, παραγωγής αμύλου, υποπροϊόντα αμυλοποιίας, παραγωγής οινοπνεύματος, παραγωγής ζύθου σπορελαιουργίας), υποπροϊόντα σπερμάτων (σόγιας, αραχίδας, σησάμου, λίνου, ελαιοκράμβης, βάμβακος, ηλίανθου), υποπροϊόντα καρπών (κοκοφοίνικα, ελαΐδας), υποπροϊόντα ελαιουργίας, σακχαροποιίας, χυμοποιίας εσπεριδοειδών, επεξεργασίας τομάτας, χαρουπιών, οινοποιίας. γ) Ζωοτροφές ζωικής προέλευσης: Γάλα και υποπροϊόντα γάλακτος, ζωοτροφές από το σώμα χερσαίων ζώων και διαιτητικά χαρακτηριστικά υποπροϊόντων, ζωοτροφές από θαλάσσιους ζωικούς οργανισμούς, ζωοτροφές από ιχθύς, ζωοτροφές από καρκινοειδή, λίπη και έλαια Μη συμβατικές πιθανές πηγές ζωοτροφών: Ανόργανες ζωοτροφές. Ανόργανες πηγές μακροστοιχείων. Ανόργανες πηγές ασβεστίου. Ανόργανες πηγές ασβεστίου και άλλων στοιχείων. Πηγές Ρ/Mg/Na εκτός των φωσφορικών αλάτων με Ca/Mg/Na. Πηγές ιχνοστοιχείων Πρόσθετες ύλες ζωοτροφών: διατροφικές πρόσθετες ύλες ζωοτροφών, τεχνολογικές πρόσθετες ύλες ζωοτροφών, αισθητικές πρόσθετες ύλες ζωοτροφών, ζωοτεχνικές πρόσθετες ύλες ζωοτροφών Τεχνολογία ζωοτροφών |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις-Εργαστήρια) | ||||||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση Τ.Π.Ε. με υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class στην διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές-τριες | ||||||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
1. Επίσημη γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (50%) στο τέλος εξαμήνου Η γραπτή τελική εξέταση της θεωρίας περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης - Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας 2. Εργασίες Εργαστηρίου (25%) Οι εργασίες του εργαστηρίου αποτελούνται από συγγραφή επιστημονικών μικρών άρθρων πάνω στο αντικείμενο του κάθε εργαστηρίου και αποστέλλονται από τους φοιτητές-τριες ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας e-class μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας για αξιολόγηση από τον καθηγητή. 3. Τελική γραπτή εξέταση Εργαστηρίου (25%) Η γραπτή τελική εξέταση του εργαστηρίου περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης - Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων εργαστηρίου Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσδιορισμένα στον οδηγό του μαθήματος που διανέμεται από τον καθηγητή στην αρχή του εξαμήνου στους φοιτητές-τριες και βρίσκεται και σε ηλεκτρονική μορφή στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης e-class. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : |
1. Ζωοτροφές και πρόσθετες ύλες ζωοτροφών (βρωματολογία), Κ. Φεγγερός, Εκδόσεις UNIBOOKS (2017), Σελίδες: 320, ISBN13: 9786185304119 2. Livestock Feeds and Feeding (2002), Richard O. Kellems, D. C. Church, Prentice Hall, 654 pages, ISBN 0130105821, 9780130105820 3. Ζωοτροφές και σιτηρέσια, Α.Σπαής, Π. Φλώρου-Πανέρη, Ε. Χρηστάκη, Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ (2002), Σελίδες: 370, ISBN13: 9789603570559 |
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά: |