ΣΧΟΛΗ |
ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
GEB0404 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
4 | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΑΡΔΕΥΣΕΙΣ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 4 | ||||
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις | 0 | ||||
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) | 0 | ||||
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ |
4 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδικού υπoβάθρου | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | Ναι (Αγγλική γλώσσα) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της διδασκαλίας του μαθήματος με τίτλο Αρδεύσεις, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να: • Αντιλαμβάνονται τις βασικές έννοιες για τον υδρολογικό κύκλο, τις πηγές νερού, το αρδευτικό έργο κα τη συνολική διαχείριση του αρδευτικού νερού • Κατανοούν την σπουδαιότητα των αρδεύσεων και της στράγγισης • Αναγνωρίζουν και να ερμηνεύουν την αλληλοεπίδραση του εδάφους με το νερό • Περιγράφουν τις σχέσεις του εδαφικού νερού με το φυτό • Εκτιμούν τις ανάγκες των καλλιεργειών σε νερό • Σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν αρδευτικά δίκτυα • Εφαρμόζουν τα διάφορα συστήματα άρδευσης και να αναγνωρίζουν τα υλικά (βάνες, αγωγοί, εκτοξευτήρες κ.α.) που υπάρχουν σε αυτά • Αξιολογούν την αποτελεσματικότητα της άρδευσης • Εκτιμούν την ποιότητα του νερού άρδευσης και να διαχειρίζονται το πρόβλημα της αλατότητας • Γνωρίζουν τα κριτήρια καταλληλόλητας των επεξεργασμένων εκροών στην άρδευση των καλλιεργειών • Εφαρμόζουν αρδευτικές πρακτικές που θα εξυπηρετούν την ορθολογική διαχείριση του νερού στη γεωργία • Κατανοούν τις βασικές αρχές στράγγισης |
|
Γενικές
Ικανότητες |
|
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις • Λήψη αποφάσεων • Αυτόνομη εργασία • Ομαδική εργασία • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον |
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το περιεχόμενο του μαθήματος των Αρδεύσεων αποτελείται, συνοπτικά, από τα εξής γνωστικά πεδία: • Γενικές αρχές της άρδευσης (σπουδαιότητα της άρδευσης, περιβαλλοντικές επιπτώσεις της άρδευσης, ορθολογική διαχείριση του νερού στη γεωργία) • Σχέσεις εδάφους και νερού (φυσικές ιδιότητες του εδάφους, εδαφική υγρασία, συγκράτηση, διήθηση, κίνηση του νερού στο έδαφος, χαρακτηριστικές καμπύλες, μέτρηση της εδαφικής υγρασίας) • Σχέσεις εδαφικού νερού και φυτού (απορρόφηση νερού από τα φυτά, παράγοντες που επηρεάζουν την απορρόφηση, διαπνοή, έλλειψη νερού και αντιδράσεις των φυτών, διαθεσιμότητα του εδαφικού νερού, υδατοϊκανότητα, σημείο μόνιμης μάρανσης) • Μέθοδοι άρδευσης (επιφανειακή άρδευση, άρδευση με καταιονισμό, στάγδην άρδευση, αντλίες, υπόγεια άρδευση) • Ανάγκες των καλλιεργειών σε νερό (εξατμισοδιαπνοή καλλιέργειας, εξατμισοδιαπνοή αναφοράς, φυτικοί συντελεστές καλλιεργειών, μέθοδοι υπολογισμοί της εξατμισοδιαπνοής καλλιέργειας, υδατικό ισοζύγιο νερού) • Σχεδιασμός της άρδευσης (σχεδιασμός της άρδευσης με βάση την υδατική κατάσταση του εδάφους, με βάση τους φυτικούς συντελεστές, με βάση τους κλιματικούς παράγοντες, συχνότητα άρδευσης, βάθος άρδευσης, προγραμματισμός αρδεύσεων) • Καινοτόμες τεχνικές άρδευσης (ελλειμματική άρδευση, μερική ξήρανση της ριζόσφαιρας, άρδευση ακριβείας) • Ποιότητα του νερού άρδευσης (χαρακτηριστικά του νερού άρδευσης, ποιοτική κατάταξη του νερού άρδευσης, επίδραση της ποιότητας του νερού στα φυτά και το έδαφος, αντιμετώπιση αλατότητας) • Χρήση επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων για άρδευση (χαρακτηριστικά επεξεργασμένων εκροών, κριτήρια και απαιτήσεις για χρήση των επεξεργασμένων εκροών στην Ελλάδα, παρακολούθηση και έλεγχος για ασφαλή χρήση υγρών αποβλήτων για άρδευση) |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Διαλέξεις, διάλογος, εργαστήρια | ||||||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση Τ.Π.Ε. με υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class στην διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές-τριες | ||||||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
1. Επίσημη γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (50%) στο τέλος εξαμήνου Η γραπτή τελική εξέταση της θεωρίας περιλαμβάνει: • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας • Επίλυση προβλημάτων 2. Εργασίες Εργαστηρίου (20%) Οι εργασίες του εργαστηρίου αφορούν την παρουσίαση ομαδικών εργασιών που υλοποιούνται από 3 ή 5 άτομα σε μορφή pptx (power point) στην αίθουσα του εργαστηρίου 3. Τελική γραπτή εξέταση Εργαστηρίου (30%) Η γραπτή τελική εξέταση του εργαστηρίου περιλαμβάνει: • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων εργαστηρίου • Ασκήσεις Τα κριτήρια αξιολόγησης αναλύονται και προσδιορίζονται στο συμβόλαιο μάθησης που καταρτίζεται μεταξύ των φοιτητών και του καθηγητή του μαθήματος στην αρχή του εξαμήνου |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : |
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : • Καραμούζης Ν.Δ., 2012, Στραγγίσεις Εδαφών, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη • Μπαμπίλης Ι.Δ., 2004, Αρδευτικά δίκτυα πρασίνου, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα • Ουζούνης Θ.Δ., 2002, Συστήματα αυτόματης άρδευσης, άρδευση με σταγόνες και μικροεκτοξευτήρες, Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη • Πανώρας Α., Ηλίας Α., 1999, Άρδευση με επεξεργασμένα υγρά αστικά απόβλητα, Εκδόσεις Γιαχούδη Γιαπούλη, Θεσσαλονίκη • Παπαζαφειρίου Γ. Ζ., 1999, Οι ανάγκες σε νερό των καλλιεργειών, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη • Παπαμιχαήλ Μ.Δ., Μπαμπατζιμόπουλος Σ.Χ., 2014, Εφαρμοσμένη Γεωργική Υδραυλική, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη • Πουλοβασίλης Α., 2010, Εισαγωγή στις αρδεύσεις, Εκδόσεις Έμβρυο, Αθήνα • Τερζίδη Α.Γ., Παπαζαφειρίου Γ.Ζ., 1997, Γεωργική Υδραυλική, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη • Χαρτζουλάκης Κ.Σ., 2018, Η άρδευση των καλλιεργειών, Εκδόσεις Αγρότυπος, Αθήνα • Ali M.H., 2010, Fundamentals of irrigation and on farm water management, Springer-Verlag NY • Waller P., Yitayew M., 2015, Irrigation and Drainage Engineering, Springer International Publishimg, Switzerland Συναφή επιστημονικά περιοδικά: • Agricultural Water Management (https://www.journals.elsevier.com/agricultural-water-management) • International Journal of Irrigation and Water Management (http://internationalscholarsjournals.org/journal/ijiwm) • Irrigation and Drainage (https://onlinelibrary.wiley.com/journal/15310361) • Irrigation Science (https://link.springer.com/journal/271) • Journal of Irrigation an d Drainage Engineering (https://ascelibrary.org/journal/jidedh) |
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά: |