ΣΧΟΛΗ |
ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
GEB0204 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
2 | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 4 | ||||
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις | 0 | ||||
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) | 0 | ||||
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ |
4 | 5 | |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδικού υπoβάθρου | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνική | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | Ναι (Αγγλική γλώσσα) | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της διδασκαλίας του μαθήματος Εδαφολογία – Αξιοποίηση και εκμετάλλευση, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να: • Ορίζουν την έννοια και κατανοούν τις φυσικές, χημικές και βιοχημικές ιδιότητες του εδάφους • Αναγνωρίζουν τις λειτουργίες του και τον τρόπο δημιουργίας του εδάφους • Περιγράφουν το ρόλο του εδάφους στη διαχείριση σοβαρών περιβαλλοντικών προβλημάτων • Γνωρίζουν τα συστατικά του και να ερμηνεύουν τον τρόπο αλληλοσυμπεριφοράς τους • Κατανοούν την αξία των θρεπτικών στοιχείων στη λίπανση και τη θρέψη των φυτών • Να οργανώνουν και να πραγματοποιούν δειγματοληψία εδαφικών δειγμάτων • Εκτελούν εδαφολογικές αναλύσεις, να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα τους και να προτείνουν τη κατάλληλη συμβουλευτική λίπανση • Αξιολογούν τα προβληματικά εδάφη και να προτείνουν πρακτικές για την αποφυγή της δημιουργίας τους αλλά και για την αντιμετώπιση τους |
|
Γενικές
Ικανότητες |
|
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις • Λήψη αποφάσεων • Αυτόνομη εργασία • Ομαδική εργασία • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον |
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το περιεχόμενο του μαθήματος Εδαφολογία – αξιοποίηση και εκμετάλλευση αποτελείται, συνοπτικά, από τα εξής γνωστικά πεδία: • Σύσταση εδάφους (στερεή, υγρή, αέρια φάση, βιόσφαιρα) • Σχηματισμός εδάφους (μητρικό υλικό, πετρώματα, ορυκτά, αποσάθρωση, παράγοντες αποσάθρωσης, τελικά προϊόντα αποσάθρωσης, παράγοντες εδαφογένεσης, γενετικοί ορίζοντες) • Χημικές και βιοχημικές ιδιότητες του εδάφους (οργανική ουσία, ορυκτολογία της αργίλου, ανταλλαγή ιόντων στο έδαφος, αντίδραση εδάφους) • Φυσικές και μηχανικές ιδιότητες του εδάφους (μηχανική σύσταση, θρόμβωση και διαμερισμός της αργίλου, δομή, φαινόμενη πυκνότητα, πορώδες εδάφους, συνεκτικότητα και αντοχή, αερισμός, θερμοκρασία, χρώμα) • Εδαφικό νερό (εδαφική υγρασία, συγκράτηση νερού, μύζηση και δυναμικό, κίνηση του νερού, ισοζύγιο νερού) • Γονιμότητα εδάφους (πρόσληψη απαραίτητων θρεπτικών στοιχείων από τα φυτά, άζωτο, φώσφορος, κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο, θείο, μικροθρεπτικά στοιχεία) • Διαχείριση – Υποβάθμιση εδαφών (Διαχείριση προβληματικών εδαφών, οξίνηση, αλάτωση, νατρίωση, αλατούχα – νατριωμένα εδάφη, ρύπανση, συμπύκνωση εδάφους, διάβρωση, ερημοποίηση) |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Διαλέξεις, διάλογος, εργαστήρια | ||||||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση Τ.Π.Ε. με υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class στην διδασκαλία, στην εργαστηριακή εκπαίδευση και στην επικοινωνία με τους φοιτητές-τριες |
||||||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
1. Επίσημη γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (50%) στο τέλος εξαμήνου Η γραπτή τελική εξέταση της θεωρίας περιλαμβάνει: • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας 2. Εργασίες Εργαστηρίου (20%) Οι εργασίες του εργαστηρίου αφορούν την παρουσίαση ομαδικών εργασιών που υλοποιούνται από 3 ή 5 άτομα σε μορφή pptx (power point) στην αίθουσα του εργαστηρίου 3. Τελική γραπτή εξέταση Εργαστηρίου (30%) Η γραπτή τελική εξέταση του εργαστηρίου περιλαμβάνει: • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων εργαστηρίου • Ασκήσεις Τα κριτήρια αξιολόγησης αναλύονται και προσδιορίζονται στο συμβόλαιο μάθησης που καταρτίζεται μεταξύ των φοιτητών και του καθηγητή του μαθήματος στην αρχή του εξαμήνου |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : |
• Αναλογίδης Δ., 2000, Έδαφος, θρεπτικά στοιχεία και φυτική παραγωγή, Εκδόσεις Αγρότυπος, Αθήνα • Κουκουλάκης Π.Χ., Παπαδόπουλος Α.Η., 2007, Τα προβληματικά Εδάφη και η Βελτίωση τους, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα • Μήτσιος Ι.Κ., 1999, Εδαφολογία, Εκδόσεις Zymel, Αθήνα • Παναγιωτόπουλος Κ.Π., 2009, Εδαφοφυσική, Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη • Παναγιωτόπουλος Κ.Π., 2010, Εδαφολογία, Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη • Σακελλαριάδης Σ., 1992, Παραδόσεις του Μαθήματος της Εδαφολογίας, Εκδόσεις Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη • Σιμώνης Α.Δ., 2007, Προβλήματα Αξιοποίησης Εδαφικών Πόρων, Εναρκτήριες ομιλίες Εδαφολογικών Συνεδρίων της Ελληνικής Εδαφολογικής Εταιρείας, Εκδόσεις Γραφικές Τέχνες, Θεσσαλονίκη • Σινάνης Κ., 2015, Εργαστηριακές ασκήσεις Εδαφολογίας, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Ηρώων Πολυτεχνείου 9, Ζωγράφου, Αθήνα • Συλλαίος Ν.Γ., 1990, Χαρτογράφηση και αξιολόγηση γεωργικών εδαφών και γαίων, Εκδόσεις Γιαχούδη Γιαπούλη, Θεσσαλονίκη • Brady N.C., Weil R.R., 2015, Εδαφολογία, η φύση και οι ιδιότητες των εδαφών, Έμβρυο Εμπορική Εκδοτική Μον.ΙΚΕ, Αθήνα • Malcolm S.E., 2000, Handbook of Soil Science, CRC Press, Florida, U.S. • White R.E., 2006, Principles and Practise of Soil Science, The Soil as a Natural Resource, 4th Edition, Blackwell, Publishing, Oxford, UK |
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά: |
• Catena (https://www.journals.elsevier.com/catena) • European Journal of Soil Science (https://onlinelibrary.wiley.com/journal/13652389) • Journal of Soils and Sediments (https://www.springer.com/journal/11368) • Plant and Soil (https://link.springer.com/journal/11104) • Soil & Tillage Research (https://www.journals.elsevier.com/soil-and-tillage-research |